Electric MINI

En klassisk MINI från 1977 konverterad till ren eldrift 

Framdriftsbatteri 20kWh batteripaket med 2700 st cirkulära (formfaktor: 26650) battericeller med cellkemin: LiFePO4 Framdriftsbatteriet är uppdelat i två batterier, med vardera två Tyco EV200 kontaktorer och en kraftsäkring. Framdriftsbatteriet har en MSD.

Batteriet styrsystem (BMS) är av distribuerat typ med 12 st cellövervakningsmoduler. Modulerna övervakar samtliga 108 cellgruppers spänningar samt temperatur. Modulerna har passiv cellbalansering med temperaturövervakning. BMS:et har inbyggd isolationsövervakning.

Byggspecifikation ELECTRIC MINI:
  • Bromssystem Nya, uppgraderade främre bromsar. Skivbromsar med 4-kolvs aluminiumok. Nya bakre bromstrummor i aluminium.
  • Hjulupphängning Nya främre hjulnav med lager. Nya ställbara aluminiumkoner för höjdjustering. Nya justerbara gasstötdämpare runt om.
  • Hjul Nya uppgraderade 12”-aluminiumfälgar med nya däck.
  • Elmotor Vattenkyld 17kW asynkronmotor med integrerad växellåda.
  • Växellåda Fast 10:1 3-axilg växellåda med P-spärr och differential.
  • Elmotorinverter Vattenkyld fyrkvadrantsomriktare med IGBT’er. Maxeffekt 43kW.
  • OBC – Ombordladdare Effektstyrd vattenkyld 3000W laddare för framdrivningsbatteri.
  • DC/DC-omvandlare Effektstyrd vattenkyld 3000W laddare för 12V-systemet.
  • AC/DC-omvandlare Effektstyrd luftkyld 200W laddare för 12V-systemet.
  • Instrumentering Huvudinstrumentet är baserat på en FitPC2 med CAN-interface. En Windowsapplikation visualiserar mätare, realtidsvärden och indikeringar på en 13” LCD.
Övrig elektronik

Ett Microchip – baserat inbyggt system används för att nodemulera vissa erforderliga styrsystem på CAN-bussen, såsom ABS. Systemet har även en GLCD som backuplösning för tex. Indikering av SoC. Systemet används också för EoC reglering.

Ett Microchip – baserat inbyggt system används för att omvandla växelväljarposition till elektriska nivåer som elmotorinvertern behöver för körriktning/kör-mode.